Sarpsborg Sharks + Sondre Krogh-Bjerke = Sant

Norges beste innebandylag skal bli bedre! Sarpsborg «Sharks» Innebandyklubb’s eliteserielag og Sondre Krogh-Bjerke har inngått en avtale om atletisk utvikling av klubbens eliteseriespillere.

Les mer på www.onlinept.no/sharks.html

Reklamer

Handlelisten fungerer

Du går i butikken. Si meg, hvor ofte hver uke? Hva kjøper du inn? Det du har bestemt på forhånd eller er det alltid noe i tillegg?

Om du skal gjøre en liten endring i dine vaner så start med å lage en handleliste. Det er så og si vitenskapelig bevist at handleliste fungerer og hjelper oss til å handle både sunnere og mindre.

Les mer på forskning.no: http://www.forskning.no/artikler/2011/juni/292324


Spisedag eller ikke spisedag?

Har du også spisedager? Jeg har dette som en fast «belønning» på at jeg har vært flink til å følge et strikt kosthold 6 påfølgende dager den siste uken.

Det virker kanskje primitivt å måtte ha en «gulrot» der fremme for å holde et skjerpet sinn i forhold til mat og trening. Mulig det, men det funker og det gir resultater i form av at jeg er motivert, holder kontinuerlig bra inntak av sunne matvarer og kontinuerlig hard og fornuftig trening. Det er en norsk kroppsbygger som har hatt et motto: «kontinuitet er nøkkelen». Det er helt sant. Kontinuerlig bra mat, kontinuerlig mye bra mat og kontinuerlig hard og fornuftig trening kombinert med hvile. Øyvind Fjeldseth heter denne kroppsbyggeren. Er du interessert i kroppsbygging vet du helt sikkert hvem jeg mener.

Spisedag. Hva legger du i ordet?
Big Mac? Hveteboller? Ris og kylling og salat? Sjokolaaaaaaade???

Uansett hva du velger å innta på din spisedag bør du vite hvorfor du spiser/drikker det og hva konsekvensene er!

Her er en liten oppsummering av hva mine erfaringer rundt en spisedag er:

• Fett skaper trøbbel for magen
Ja, fett er ikke alltid et fett. Om man følger en stram diett som er lav på fett og som seg hør og bør er basert på at største delen er fra omega-3 rike kilder så er et plutselig høyt fettinntak ensbetydende med magetrøbbel.

• Karbohydrater skaper latskap
På en uke med begrenset mat frister det å få meske seg med MENGDER av mat. Et høyt inntak av karbohydrat er som bedøvelse for kroppen i mange tilfeller. Kroppen kommer i en «energilagringsmodus» og ikke en «energiforbruksmodus», spesiellt om det er lett fordøyelige karbohydrater du inntar. Faktisk har flere forskere begynt å se sammenhengen mellom restriktivt karbohydratinntak og økt prestasjon. Kommer mer om det ved en senere anledning.

• Trening tidlig på spisedagen gir en bedre «dagen derpå»!
Min erfaring er at jo mer intens og langtrukken trening du har gjennomført tidligere på spisedagen jo bedre er den påfølgende dagen. Om du først trener gjennom hele kroppen med styrketrening med relativt høyt antall repetisjoner (12-20 reps) og gjennomfører en påfølgende cardioøkt med bra tempo, gjerne intervall, vil du tappe kroppen for størstedelen av karbohydratlagrene. Derved vil kroppen prioritere å lagre inn karbohydratene til muskulaturen og lever i stedet for som kroppsfett.

• Proteinkilder skaper ingen trøbbel uansett mengder
Naturlige proteinkilder selvføglelig. Proteinpulver, proteinbarer osv inneholder søtstoffer og andre E-stoffer og vil krangle litt i form av avgasser. Kjøtt, fugl, fisk og meieriprodukter har ikke skapt trøbbel for min del. Egg derimot….det skaper intense gasser…..ikke spis mye egg om du er eller skal i selskap denne dagen!

• Det er lett å glemme vann
Vann, det mest naturlige og viktigste næringsstoffet for kroppen legges lett i glemmeboka. Drikk mye sammen med og mellom måltidene. Da slipper du at magen føles forstoppet eller treg og oppblåst. Å ikke drikke nok på en dag som man spiser mye blir som å la vær å dra ned på toalettet en hel dag for så å gjøre det på kvelden…. 😉

Om man skal legge en konklusjon her til slutt så blir den veldig vag. Jeg konkluderer for meg selv at jeg fungerer aller best med spisedager og bør derfor ta høyde for punktene nevnt ovenfor.

Kos deg fornuftig heter det kanskje 🙂


Gratis diettplan!

Det er ikke ofte du finner en ferdig komponert diettplan til fri bruk på nett. Som regel må du betale en liten sum eller så er det et gratis verktøy der du må gjøre jobben selv.

Jeg har her komponert en diett på ca 2100 kalorier som passer til en stor del av befolkningen. Den er helt gratis! Jeg har selvfølgelig en baktanke med dette, og det er at du muligens trenger mer hjelp senere og tenker på meg først 🙂

For at du skal kunne bruke denne kostholdsplanen fornuftig så er det viktig å ha i baktankene at denne planen ikke er 100% tilpasset deg. Du har det hele og fulle ansvaret med å passe på din egen helse når du følger denne dietten og du kan ikke klage til meg dersom du har en allergi eller slikt som kommer i konflinkt med diettplanen. Er du ikke 100% sikker på at denne diettplanen er trygg å følge for deg så anbefaler jeg deg å få en ny utarbeidet av meg. Du kan heller ikke klage til meg om at matplanen ikke fungerer dersom du ikke følger den.

For vektnedgang:
Om du ønsker å gå ned i vekt og du ønsker å prøve denne matplanen så må du ha et energiforbruk på ca 2400-3000 kalorier. Det betyr kanskje at du må bevege deg mer enn nå. Dette er selvfølgelig avhengig av din muskelmasse, kroppsvekt, høyde, alder etc, men viktigst av alt, hvor mye du beveger deg(Les: trener).

For endring i kroppssammensetning:
For at du skal kunne endre kroppssammensetningen med denne diettplanen anbefaler jeg deg på ligge på et kaloriforbruk på ca 2400 kalorier daglig. Mer enn dette reduserer mulighetene for å bygge muskelmasse samtidig som du mister fett.

For vektøkning i form av muskelmasse:
Denne diettplanen er ikke beregnet for ren økning i muskelmasse. Noen kvinner som er lette i kroppen kan muligens ha en tendens til å øke i muskelmasse ved å følge planen, men det er nok mest at muskulaturen holder på mer vann og ser fyldigere ut. For å øke i muskelmasse effektivt kreves et lite kalorioverskudd og hard styrketrening/muskelvolumstrening.

Selv om jeg fraskriver meg alt ansvar for ditt personlige bruk av denne diettplanen, ønsker jeg meg likevel tilbakemelding på hvordan du opplever kropp og sinn og fremgang med denne planen. Ønsker du personlig trening eller veiledning for hvordan du kan gjøre endringer i denne planen slik at den passer bedre til deg så gjøres dette til faste priser. Ta kontakt på post@onlinept.no

Jeg setter stor pris på om du kan fortelle hvor du fant kostholdsplanen dersom du skriver om dette på din blogg, nettsted, facebook osv.

Kostholdsplanen finner du her: http://www.onlinept.no/free.html


Overvekten er ikke din skyld, eller…?

Det er utrolige mengder med ressurser som legges ned i forskningsarbeid innenfor helse, livsstil og trening. Skulle man lest seg gjennom alt ville man med all sannsynlighet hatt det som en heldagsjobb, vært familieløs m.m. Hva er vel mer ironisk enn en inaktiv person som leser seg lat på forskningsrapporter om helse og trening?

Jeg digger å la andre oppsummere forskningsrapporter for meg. Et fint verktøy er å abbonere på nyhetsbrev fra Mattilsynet, Forskning.no, Legemiddelverket osv osv. Nå sist kom jeg over overskriften «Aminosyre bak overvekt» hos forskning.no. Forskere har funnet sammenheng mellom nivået av aminosyren cystein og hvor mange kg overvekt man har. Det var tydelig at de som hadde 6-10kg overvekt av fett på kroppen hadde mye høyere nivåer av cystein i kroppen.

Artikkelen forteller videre at forskere henviser til at det er bare normalt at kroppsfett styres av naturen:

«Mennesker med en annen genetisk tilstand, Downs syndrom, har derimot trippel mengde av dette enzymet, og har mer cystein i kroppen enn gjennomsnittet. De er også gjerne overvektige.»

Dette er en så vag og lettsindig kommentar at jeg neppe tror at den har kommet fra en våken forsker. Sist jeg så i bybildet så har jeg sett like stort spekter av overvektige med downs syndrom som jeg har sett overvektige uten downs syndrom.

 

Jeg var selv tidligere overvektig. Jeg veide 108kg og var minst 10kg mer i kroppsfett enn hva som var en sunn fettmengde. Det jeg gjorde var å ta tak i problemet selv. Jeg ventet ikke på at det skulle komme en mirakelpille eller en godkjent unnskyldning for min egen overvekt. På 4 måneder gikk jeg ned 10kg til normalvekt (98kg). På de neste 4 månedene jeg fortsatte gikk jeg ned fra normalvekt (99kg) til konkurransevekt (83kg). Deretter har jeg pendlet mellom konkurransevekt og normalvekt. Jeg har tatt tak i meg selv hver gang slik at jeg ikke skulle ende opp med å bli overvektig igjen.

Før forskerne har svar på denne gåten med homocystein og andre faktorer som styrer litt av fettlagringen vil du har oppnådd fantastiske resultater bare du kommer i gang nå. Det er ikke noe poeng i å utsette noe. Som Winston Churchill en gang sa: «Den beste måten å få et arbeid til å virke vanskelig på er å utsette det«. Derfor er det smart å ta tak nå slik at oppgaven ikke er så tung i morgen.

En meget god start er å følge Fredrikstad «All Summer» Bootcamp og en gratis diett .

 

Ønsker dere alle en varm og aktiv sommer!


Fredrikstad «All Summer» Bootcamp!

PREMIERE!! Fredrikstad «All Summer» Bootcamp

Første workout mandag 6.juni 2011 kl.12-13

For mer detaljer, påmelding, priser osv, dra innom denne nettsiden: http://www.onlinept.no/summer_bootcamp.html

NB! Dette er ikke for sveklinger!


Er du med eller ikke?

En god venn skal gifte seg i dag og da blir det stor fest. Jeg er forlover og som seg hør og bør blir det en liten tale.

Over til det jeg egentlig skulle skrive om….ehhh…nesten….bare les så forstår du etterhvert. 
Når man spør en annen person om man ønsker å gifte seg, så regner jeg med det er fordi man ønsker å leve livet lykkelig sammen. Når jeg er i sosiale sammenhenger og samtalen bikker mot samliv(ekteskap) så er det nesten alltid som om gruppen deler seg i to. En gruppe som snakker om «hva skjer hvis det ikke varer» og en annen gruppe om «hva er det den første gruppa snakker om?». Jeg er definitivt i den siste, og dessverre som oftest i mindretall… Jeg kaller gruppene «nesten» og «all in».

Det samme skjer vel egentlig i idrettssammenheng også. En gruppe klarer nesten å fullføre det man skal gjøre for å bli med i gamet og den andre gruppa tenker «all in».

Min far lærte meg i ung alder et uttrykk jeg selv har brukt mye. Det er vel egentlig fra veldig gammelt av: «Nesten skyter ikke mann av hesten». Og det er her jeg kommer til det jeg egentlig vil skrive om. Innsatsen din er det som teller til slutt. Jeg lekker dette inn til mine kunder litt og litt over tid når jeg kjenner at de er klare for det. «Det er det første settet som teller», hvisker jeg dem i øret. Kall meg gjerne «fitnesshviskeren»…hehe…

Det er det første settet som teller. Det er innsatsen i forkant som er den viktigste for resultatet. «All in», med andre ord. Har man satt seg et mål med trening og kosthold så bør det være 100% fokus på oppgaven. Det bør være 100% fokus på målet.

Spør deg selv: Hvem er jeg? Hva vil jeg? Hva blir dine svar på dette?

Jeg spør meg selv: Hvem er jeg? Hva vil jeg? Mine svar er: Jeg er en vinner! Jeg vil vinne!

Jeg gikk inn for at jeg ville få frem synlige magemuskler for mange år siden. Jeg møtte motstand fra noen av mine nærmeste:
«Du klarer aldri det! Du er for glad i mat!»
«Hvorfor skal du det?»
Jeg valgte å la det bli min motivasjon! Jeg sa inni meg selv: «Bare vent, jeg skal bevise at jeg klarer det!» Jeg klarte det!

Jeg gikk inn for at jeg ville delta i fitness for en del år siden, i 2003 var det. Jeg møtte motstand fra en del av mine nærmeste:
«Har du noen gang sett hvor sykt lite fett de har på kroppen eller? Det går ikke for deg!»
«90% av de som deltar er fulle av steroider! Kan ikke slåss mot det som ren utøver.»
Jeg valgte å la det bli min motivasjon! Jeg sa inni meg selv: «Bare vent, jeg skal bevise at jeg klarer det, og  jeg skal plassere meg bra!»

Nå, 8år senere ser jeg tilbake på flere gullmedaljer i nettopp Athletic Fitness! Jeg er stolt overresultatene og vet at innsatsen i forkant har vært veldig bra. Det har ikke alltid handlet om mest mulig trening og den mest «syke» matrutinen. Jeg har vært smart, jeg har vært tålmodig og jeg jeg ønsker at du skal lære av nettopp dette. Skal du oppnå fantastiske resultater så vær tålmodig, være realistisk og vær smart. Fordi alle ikke har denne tålmodigheten må jeg gjerne være tålmodig for mine kunder. Skynd deg langsomt, lytt til kroppen slik at du lærer den å kjenne, tren smart, stress ned, hør på meg 😉

Er du med eller ikke?