Anabole steroider mer skadelige for hjertet enn antatt

Kom over en liten studie med 21 deltagere der det har blitt avdekket at bruk av anabole steroider er mer skadelige for hjertet enn man før har antatt.

Det var to grupper i denne studien. Alle testpersoner kalles vektløftere. I gruppen som hadde brukt steroider var gjennomsnittlig tid med bruk 9 år.

Jeg har to innvendinger til denne studien. Selv om jeg er ihuga dopingmotstander vil jeg at forskning på slikt skal foregå under så kontrollerte former som mulig.
Derfor kom jeg selv frem til disse punktene:
– Utøvernes kostholdsvaner hadde ikke blitt kartlagt
– Utøvernes øvrige treningvaner hadde ikke blitt kartlagt

Hvem vet, kanskje steroid-gruppen generellt hadde en dårlig treningsmoral og brukte steroider uten videre kondisjonstrening kombinert med dårlig kosthold, men ikke-steroid gruppen var opptatt av nettopp kosthold og kondisjonstrening ved siden av vektløftingen.

Jeg har ikke fått lest fulltekst versjonen ettersom den er låst i en betalingstjeneste. Der kan det være at slike detaljer er oppgitt.

Du kan selv lese sammendraget av studien her(engelsk): http://circheartfailure.ahajournals.org/cgi/content/abstract/CIRCHEARTFAILURE.109.931063v1

Uansett vil jeg oppfordre alle som trener og er glad i livet nå og glad i livet fremover til å holde seg borte fra anabole steroider så lenge det ikke er medisinsk nødvendig.

Tren hardt, tren smart, spis riktig og hvil tilstrekkelig! Da kommer resultatene 🙂



Legg igjen en kommentar